2.1.16

Rune Høydahls beretning etter OF300 2014

Rune Høydahl, Offroad Finnmark, Foto: jon Vidar Bull
Tredje gang jeg er i Alta og denne gangen fikk jeg også muligheten til å sjekke backcountryn også. Viste på forhånd at vi ville bli godt mottat for man skal lete lenge etter mer gjestfrihet. Heller ikke tilfeldig at jeg spurte Jon Kristian Svaland om han ville sykle med meg da han er VERDENS mest blide/positive kar + at han har vunnet 700 to ganger før. Jeg var veldig spent på formen når jeg kom opp på tirsdag da jeg hadde gått på en liten "overtreningssmell" uka før. Må innrømme at grunnlaget ikke er helt som før så ble nok noen litt for tøffe økter. Ble derfor mye tusling rundt i Alta sentrum dagens før rittet med mye mat og søvn for å lade batteriene. Viste at det ikke ville bli noen walk in the park da jeg har syklet ritt før hvor det ofte dukker opp lokale som er topp forberedt. Og Daniel og Daniel hadde gjort leksa si ingen tvil.
 
Første etappe gikk unna. Var det ikke 300 km vi skulle sykel? Farta følte jeg var mer som om vi skulle sykle 30 km. Bakken opp til vidda var tung. Daniel og Daniel satt og pratet i sammen mens vi andre var helt på stålet. Hva f.. er det jeg har begitt meg ut på tenkte jeg.  
 
Oppe på vidda løsnet det litt etter hvert og jeg fikk flyten. Første sjekkpoint på Tutteberget ble hektisk. Trackeren vår virket ikke så ble en del fomling med telefon etc før vi til slutt fikk orden på utstyret. Over til Jotka kom jeg meg ennå mer og det ble en hyggelig 5 minutter stopp der hvor jeg begynte å se litt lysere på ting.


Rune Høydahl, Jon Kristian Svaland, Daniel Strand, Daniel Boberg Leirbakken, Offroad FInnmark, Foto: Lene ThomassenEtter Jotka merket vi at David Ekroll som var tredje mann på laget til Danielx2 begynte å få nok av kjøret. Svaland og jeg tok en liten evaluering og ble enig at dette var vår mulighet til å få en luke. Ikke en enkel avgjørelse da David er en god kompis av meg men jeg vet at David er like mye konkurranse menneske som meg. Vi fikk kjapt en luke og ved sjekkpoint Mollisjok hadde vi opparbeidet oss en ledelse på ca 4 minutter. Jon Kristian og jeg kjørte veldig bra sammen og fikk god flyt i terrenget ned mot neste sjekkpoint på Soussjavri. Vi var også ganske sikre på at Danielx2 hadde satt igjen David på Mollisjok slik at de to kunne jakte på oss. 
 
Etter Soussjavri mot Masi hvor det var obligatorisk 2 timers stopp begynte utfordingene. GPSen min "døde" og Jon Kristian sin var litt grov. Opp mot en topp, litt halvmørkt og lett tåke (kl 0300) ved ett reindyrsgjerde bommet vi på sti valg. I stedet for å sykle gjennom en liten åpning i gjerdet tok vi en liten røff sti utenfor gjerdet. Etter noen minutters sykling forsto vi at dette var feil. Kaste sykler over gjerdet og begynte febrilsk å prøve å finne andre veier på den andre siden. Løp rundt i myra med høye tuer. Hvor skal vi?? Faen å. Så plutselig litt lengre oppe på høyden ser vi to ryttere komme i godt driv i halvmørket. Vi beinflyr oppover og finner stien. Kaster oss på syklene og etter en stund tar vi igjen Danielx2 som blir litt overrasket over at de plutselig er i front igjen. Så lett var det å miste en ledelse på 6-7 minutter når man ikke har helt koll på GPS spor. 
 
Vi triller samlet in til Masi hvor vi sjekker inn for en 2 timer stopp. Svaland og jeg er uten support men er heldig å få hjelp til å få vasket og smørt syklene våre så vi kaster inn på litt recovery drikke før vi får oss en dusj og mer mat.Deilig å få på nye klær etter 11 timer på setet. Blir en 30 minutters strekk på en madrass i et klasserom før det bare er å gjøre seg klar igjen. På sekundet 2 timer etter ankomst Masi bærer det ut igjen. 
 
Jeg er veldig spent da vi etter 5 minutters sykling skal rett i en 20 minutters bakke. Redd for verdensrekord i pausebein. Jon Kristian setter farta. Jeg ligger helt på grensa. Merker at Danielx2 legger seg bak oss. Litt fortere Jon Kristian, litt fortere hvisker jeg. Hører etter hvert at det blir mer og mer stille bak oss. "Tror vi har luke Jon Kristian men jeg er helt på stålet. Kjør jevnt." Snur oss når vi er på toppen og ser ingen bak oss. Jon Kristian virker uforskammet sprek. Kjører på med meg på hjul. 
 
Ved sjekkpoint Suolovuobmi står det masse folk. Vi benytter 5 minutters pausen til å gå inn i ei lita hytte for å få oss litt mat. Brødskive med salami ser greit ut. Tygge, svelge. Ups. Kommer i rettur. Løper ut og spyr som en gris forran alle folka. Prøver å smile før vi kaster oss på sykkelen igjen.  Får også sekundering og hører vi leder med rundt 20 minutter. Jon Kristian tar alt av føringer på denne etappen da det i hovedsak er en fin grusvei. Jeg har 0 power i bakkene men greier å sitte på hjulet hans på flater og nedover. 
 
Sjekkpoint Gargia som er siste før Alta begynner jeg å føle at nå holder det inn da det er 16 km med asfalt før vi treffer det artige teknsike partiet langs Altaelva. Prøver litt mat her også men roper på elgen igjen. Siste etappe til Alta har vi fortsatt bra trøkk men vi forstår at dette går inn så vi benytter sjansen til å slakke litt på gassen. 
Rune Høydahl, Jon Kristian Svaland, Offroad Finnmark
 
Fantastisk deilig å se målflagget i Alta sentrum hvor det står masse folk å tar oss i mot. 
Må innrømme at jeg ofte blir litt rørt når jeg kommer inn etter slike kraftprøver så måtte konsentrere meg for at ikke tårene skulle trille. Fikk meg en god natt søvn på suiten Jon Kristian og jeg vant for et døgn fra fredag til lørdag. Lørdag ble det først en hyggelig 20km tur med Sander i Offroadfinnmark-familierittet før det ble en veldig hyggelig bankett. 
 
Jeg og Jon Kristian vil takke alle som bidrar til dette arrangementet. Spesielt imponert over alle frivillige som står i timesvis og venter på alle lagene ute ved sjekkpointene. Også spesiell takk til Jørund og Conny. Tusen takk for at vi fikk være en del av Offroadfinnmark 2014. 


Utstyr:
Vi bestemte oss tidlig for at vi ville vise at man ikke må ha det absolutt værste for åstille opp i Offroadfinnmark. Vi gikk for "bombesikre" Anthem 27.5 1 med alu ramme og XT utstyr. Oppgraderte syklene med American Classic Race hjul. Jon Kristian gikk for orginal FOX demper mens jeg byttet til Suntour demper for å teste den på så lange ritt.
Jeg gikk også for rett styre med Ergon holker med barends. Holkene ser kanskje ikke så bra ut men gir veldig god støtte og jeg hadde ingen problemer med hendene i det røffe terrenget. Dekkvalg er det mye snakk om på slike ritt og mange stusset når vi stilte opp med Panaracer Driver som har lite knaster men dekkene fungerte perfekt og vi hadde ingen punkteringer.


Vi hadde en fantastisk rå tur og mye av grunnen er 0 problemer med 2 sykler som gikk 600 km i røft terreng.

No comments: